Suomen sairaanhoitajaliiton sivulla sanotaan sairaanhoitajan työstä mm. näin: "Vastuullisessa työssä sairaanhoitaja tekee itsenäisiä päätöksiä monista hoitoon liittyvistä asioista. Päätöksentekokyvyn lisäksi tarvitaan stressinsietokykyä, ongelmanratkaisutaitoja sekä erityistä tarkkuutta ja huolellisuutta." Allekirjoitan! Ammattitaidon kehittyminen on monimutkainen prosessi. Ei riitä, että on tietoa. Tarvitaan myös taitoa. On osattava soveltaa. Osattava valita oikea sovellus. Ja ennenkaikkea: on osattava sanoa: en osaakaan, neuvokaa. Tää ei ole mulle ollut koskaan ongelma, päinvastoin.. kysyn vielä sittenkin, vaikka olen jo mielestäni varma. Mutta varmuuden vuoksi vain.

Hykerryttävä huomio on se, että tieto ei suinkaan poista tuskaa. Mitä enemmän opin, sitä enemmän minun tulisi tietää. Päivittäin tulee uutta ja ihan varmasti teen pikkumokia ja asioita "vaikeimman kautta". Viimeksi tänään sain kuulla, että panikoin turhaan verenpaineen laskun kanssa. Että terve ihminen kyllä kestää senjasen keskipaineen. No sen varmaan kolleega yli 20v kokemuksella osasi hyvinkin sanoa. Itsellä kun ei sen sortin kokemusta vielä ole, niin lääkitsin mieluummin kuin jäin odottamaan, miten alas se paine oikein menee. Ja olin mä jo lääkäriltä sen varmistanut, että voin tehdä niin.

On välillä vähän sellainen pikkuoppilas-olo. Että ei mun sanomiset paljoa paina, kun olen vasta niin vähän aikaa ollut. Vaikka ei mulla missään nimessä mitään hirveitä kuvitelmia taidoistani olekaan! Mutta silti välillä tuppaa ärsyttämään tämä näkymättömyys. Ja tässä nykyisessä yksikössä kun olen vain oppimassa, käymässä, niin puuttuu se toverillisuus, mitä itse ainakin tarvitsen. Kyllä työ on mulle muutakin kuin suorittamista ja tilinauhan odottelua. On se myös sosiaalisia suhteita ja ihmisten kohtaamista. Mutta eiköhän se tästä. Päivä kerrallansa.

Kotirintamalla tänään paikattiin yksi katkennut hammas, kaivettiin vessanpytystä se kaikkein ihanin kukkapompula, pestiin valkopyykkiä + yksi musta sukka (jep, samassa koneessa), imuroitiin tsiljoona kiloa hiekkaa ja koirankarvoja, poltettiin maitoa kattilassa ja hellalla sekä ajettiin yksi turha reissu tanssitunnille, kun "en mä haluakaan sinne"..

1022991.jpg

No, ensi viikolla uusi yritys. En kerro, minkä suhteen. Saatte vapaasti arvata :D